TAGLINE

TAGLINE

Wednesday, January 14, 2015

Perletakan Jawatan Pengarah


Assalamualaikum Encik Radzi,

Saya xxx dari xxxxx Saya ingin bertanya bagaimana kiranya saya hendak meletakkan jawatan saya sebagai pengarah sedangkan dalam syarikat tersebut ada 6 pengarah termasuk saya. Saya tiada apa-apa kepentingan didalam syarikat tersebut dan saya tidak pernah di bayar elaun pengarah seperti yang dijanjikan. Kini syarikat tidak lagi beroperasi tetapi belum ditutup.

Pengarah utama tidak beri kerjasama kepada saya dan banyak mengelak bila saya katakan ingin keluar dari syarikat. Saya bimbang jika ada masalah lain nama saya terbabit. Ada ke cara untuk saya keluarkan nama saya dari syarikat tersebut? Saya berharap Encik Radzi dapat membantu saya bagimana cara terbaik untuk saya lakukan.

Terima kasih
xxx

Waalaikumsalam Tuan,

PENGARAH
Untuk makluman Tuan, perletakan jawatan Pengarah Syarikat boleh dilakukan pada bila-bila masa dan atas apa-apa alasan sekiranya bilangan Pengarah Syarikat tidak kurang daripada dua orang pengarah. Maksudnya, Syarikat perlu ada sekurang-kurangnya dua orang Pengarah (Seksyen 122, Akta Syarikat 1965). Berdasarkan situasi Tuan, perletakan jawatan tersebut boleh dilakukan kerana Syarikat mempunyai bilangan Pengarah yang mencukupi dan perkara tersebut berkuatkuasa pada tarikh Lembaga Pengarah Syarikat menerima surat perletakan jawatan atau pada tarikh yang dinyatakan dalam surat atau mengikut peruntukan Artikel Syarikat.

Untuk makluman Tuan juga, tiada peruntukan dalam mana-mana akta terutamanya dalam Akta Syarikat 1965 menyatakan elaun Pengarah adalah wajib dibayar kepada Pengarah. Kesimpulannya, Syarikat tidak terikat untuk membayar elaun Pengarah kepada setiap Pengarah melainkan perkara tersebut telah mendapat persetujuaan bersama daripada Pemegang Saham.

PEMEGANG SAHAM
Sekiranya Tuan adalah Pemegang Saham Syarikat pula, nama Tuan tidak boleh dikeluarkan selagi Tuan masih belum memindahkan bilangan saham yang Tuan pegang. Oleh itu, Tuan perlulah memindahkan saham tersebut bagi menarik diri dari Syarikat tersebut.
Adalah dinasihatkan Tuan untuk merujuk Setiausaha Syarikat bagi membolehkan Tuan memproses penarikan diri dari Syarikat tersebut. Hal ini kerana, Setiausaha Syarikat akan bertindak menyediakan dokumen yang berkaitan. Diharap penjelasan ini dapat membantu.
Sekian, terima kasih.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...