TAGLINE

TAGLINE

Wednesday, May 13, 2015

Modal Saham Syarikat





From:"xxx"
To:radziandco@yahoo.com
Sent:
Mei 12, 2015 11:17 AM
Subject: AUTHORIZED CAPITAL



Assalamualaikum,

Semoga En. Radzi sentiasa sihat & dibawah lindungan Allah.

Terima kasih encik atas blog encik yang banyak membantu saya memahami penubuhan syarikat.

Saya bercadang patner dengan kawan saya dan dia memang merupakan seorang usahawan & saya masih bekerja. Untuk projek ini, dia nak buka syarikat sdn. bhd & saya sbg salah seorang director.

Soalan saya:

1. Kalau authorized capital RM100k, tapi saya tak mampu untuk bagi modal yang banyak (mungkin sekitar RM10k je). Saya ad abaca boleh buat bayaran dalam bentuk tak tunai tapi tiada penerangan lanjut. Apakah bentuk tak tunai tu? Ssebab saya tak nak dia pegang saham banyak sangat sebab saya pun nak tentukan dasar-dasar syarikat. Klau boleh 50-50, jadi saya nak tau caranya.

2. Kalau dah ada pegangan saham, ini bermakna keuntungan akan dikongsi pada akhir tahun je la kan (bukan bulan-bulan atau bila-bila masa?) Dan keuntungan berdasarkan berapa modal yang saya bayar je la kan?

3. Director tu pemegang saham la kan? Dan bagaimana kalau saya tak bahar apa-apa modal?


4. Berkenaan soalan satu, RM10,000 adalah yang saya mampu bayar buat modal, mungkin patner saya tu ada RM50,000 untuk modal berbayar. Ini bermakna dia adalah pemegang saham yang terbanyak la kan. Dan bagaimana pula boleh jadi RM40,000 sedangkan authorized capital adalah RM100,000? Dan segala perjalanan (kos dll) syarikat adalah berdasarkan modal berbayar tu kan?

Mohon nasihat & pandangan encik,


Terima kasih.


En XXX


JAWAPAN:

Waalaikumsalam, Tuan.
Untuk makluman pihak Tuan,

1.  Modal Dibenarkan (Authorised capital) adalah limit/had yang dibenarkan untuk Syarikat bagi menerbitkan saham. Modal Dibenarkan ini bukanlah modal yang perlu ada, sebaliknya Modal Berbayar (Paid-up capital) adalah modal yang dilanggan dan dibayar samaada secara tunai mahupun selain daripada tunai. Modal Berbayar selain daripada tunai terdiri daripada kenderaan, bangunan, stok dan sebagainya. Ianya perlu dinilai pada nilai semasa dan munasabah. Paling terbaik adalah melalui penilaian bebas dan Professional.

Mengenai isu yang ditanya oleh pihak Tuan, sekiranya modal yang dapat dikeluarkan adalah berjumlah RM10,000 maka wang berkenaan merupakan Modal Berbayar bagi Syarikat dan Modal Dibenarkan adalah berjumlah RM 400,000 (jumlah Modal Dibenarkan yang terkini). Ahli Pemegang Saham boleh menerbitkan saham sehingga RM 400,000 sahaja.
Oleh yang demikian, pihak Tuan boleh menerbitkan saham berjumlah RM10,000 dibahagikan mengikut persetujuan bersama. Tuan boleh membahagikan 5,000 unit saham bagi setiap orang. Justeru itu, kuasa Pemegang Saham akan terbahagi secara sama rata. 

2.  Kebiasaanya,keuntungan semasa yang diperolehi oleh Syarikat boleh diagihkan kepada Pemegang Saham mengikut modal yang dibayar oleh mereka dalam bentuk dividen. Untuk mengetahui jumlah dividen tersebut, Syarikat perlu menyediakan penyata kewangan dalam tempoh setahun. Bagi Syarikat yang baru, dividen ini dikeluarkan setelah cukai Syarikat dibayar. Sekiranya Pengarah Syarikat mendapat keuntungan pada tahun tersebut, Pengarah boleh menjangkakan keuntungan pada tahun kewangan berikutnya dan dividen interim boleh dikeluarkan dan diambil pada setiap bulan.

3.  Pemegang saham tidak semestinya Pengarah dan sebaliknya. Ianya merupakan entiti berasingan. Sekiranya Tuan tidak mengeluarkan modal, maka Tuan boleh menjadi Pengarah Syarikat sahaja. Walaubagaimanapun, sekiranya Tuan merupakan Pemegang Saham, Tuan juga boleh menjadi Pengarah Syarikat. Pengarah Syarikat merupakan satu jawatan. Ianya dilantik dan boleh dipecat berdasarkan Akta Syarikat 1965.

4. Mengenai isu yang ditanya oleh pihak Tuan, sekiranya modal yang dapat dikeluarkan oleh Tuan adalah berjumlah RM10,000 dan partner Tuan adalah berjumlah RM50,000 maka partner Tuan merupakan Pemegang Saham Majoriti. Sementara itu, Modal Dibenarkan (Authorised capital) yang terkini yang dikeluarkan oleh pihak SSM adalah berjumlah RM400,000 dan bukannya RM100,000.
Apabila Syarikat telah ditubuhkan, Tuan perlu memasukkan Modal Berbayar tersebut di dalam akaun bank Syarikat sebagai bukti saham tersebut telah diterbitkan dan diagihkan mengikut jumlah pegangan saham Ahli. Kemudian, Modal Berbayar ini boleh dikeluarkan bagi tujuan perbelanjaan Syarikat

Nota:-

     Modal Dibenarkan
     : RM 400,000 (maksimum)
     Modal Berbayar
     : RM 2 (minimum)
       RM 400,000 (maksimum)

Modal Berbayar yang minimum adalah RM2 dan maksimum adalah RM400,000. Setiap Syarikat diberi pilihan untuk menerbitkan Modal Saham Berbayar mengikut pilihan masing-masing. Syarikat boleh menerbitkan sebanyak mana yang diinginkan tetapi tidak boleh melebihi RM400,000 daripada had yang dibenarkan. 


Terima kasih.  

Harap dapat membantu.

RADZI & CO.
Chartered Accountants (M)



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...